HTML

Friss topikok

Címkék

3d nyomtató (1) 3D portré (1) 3d printer (1) a (1) Agnes Denes (1) airplantman (1) akvárium (1) alga (1) Alicia Silverstone (1) Ali Golzad (1) állatvédelem (1) alternatív életmód (1) alternatív energia (2) Andrew Myers (1) Angers installáció (1) aquapónia (1) autómentes (1) Azorella (1) ázsiai milliárdos (1) Azuma Makoto (1) Benjamin Von Wong (1) biomassza (1) BIQ (1) börtön napelemmel (1) Bosco verticale (1) Brighton (1) charanka (1) Charles (1) Christchurch (1) Christopher Payne (1) chris jordan (1) cruelty-free (1) csavarból művészet (1) csavar arckép (1) Csokvaomány (1) dekoráció (1) dokumentumfilm (1) Dombház (1) earthship (1) eco art (2) egyedi szállodák (2) environmental art (1) environmental sculpture (1) építészet (1) épület újrahasznosítva (1) erotika (1) estélyi ruhák az oscaron (1) észtország (1) ételmaradék (1) étterem (1) faház (4) fái (1) fal (1) fára épült ház (1) fára épült ház (1) fast fashion (1) feelgoodz (1) fehér nyár (1) fenntarthatóság (8) fenntartható fejlődés (8) flathead (1) flip-flop (2) fogyasztói társadalom (2) forrás (1) fuck for forest (1) függőleges (1) függőleges farm (1) függőleges kert (2) függőleges kertészet (1) future humans (1) ganem (1) gary neville (1) green wedding (1) gugger (1) Guiness rekord (1) gyógyszerdoboz (1) h&m (1) hajléktalan építészet (1) Hawaii (1) ház tükörből (1) Helen Hunt (1) hjerte (1) hóművészet (1) hótalp (1) hot spring (1) hulladék (3) hulladékból művészet (7) hulladékégető (1) hulladékgazdálkodás (2) hulladékmentes (2) hulladéksziget (1) hulladéktelep (3) Húsvét (1) Iceland (1) India (1) indiai fügefa (1) ingyenes tömegközlekedés (1) installáció (1) iskolabusz átalakítás (1) iskolabusz újrahasznosítás (1) Japán akác (1) játszótér (1) Jencks (1) Jessica Alba (1) Julie Church (1) karton (2) Kartonból építkezés (1) kartonból katedrális (1) kartonbútor (1) karton babaház (1) kávézaccon laskagomba (1) kávézaccon termesztés (1) kávézacc újrahasznosítás (1) kerékpárút (1) kert (1) kisház (1) kis ház (1) konténer (1) konzervdoboz újrahasznosítás (1) körny (1) környezetbarát (5) környezetbarát energia (4) környezetkímélő (6) környezetszennyezés (3) környezetszobrászat (2) környezettudatos (8) környezettudatosság (11) környezetvédelem (11) köztéri művészet (1) kreatív (3) kreatív DIY (1) kreatív játszótér (1) kulacs (1) lakásdekoráció (1) lakatlan sziget (1) lakóbusz (1) landfill harmonic (1) landfill orchestra (1) land art (2) legdrágább ház (1) legélhetőbb város (1) legnagyobb napelem park (1) legszebb (1) legszebb tavak (1) legtisztább levegő (1) legtisztább tavak (1) legzöldebb város (1) levesteknős (1) lilaakác (1) madáretető (1) madáritató (1) Mademoiselle Maurice (1) majomkenyérfa (1) mark langan (1) Matt Damon (1) Max Zarn (1) megújuló energia (2) Michal Marczak (1) Mike Reynolds (1) miniatűrház (1) mirrorcube (1) moha (1) moha-szobor (1) műanyag (1) műanyaghulladék (2) mud maid (1) Mukesh Ambani (1) művészet (4) napelem (4) napelem park (1) napenergia (1) napenergiával működő autó (1) natural bridge (1) nature (1) Neveen Rabelli (1) Nils Udo (1) Norman Foster (1) Northumberlandia (1) North brother island (1) norvég sziget (1) növnyszobrok (1) nulla hulladék (1) nyárfa (1) óceánszennyezés (2) ocean sole (1) ökológiai lábnyom (1) okos torony (1) öko centrum (1) öko divat (1) öko életmód (9) öko estélyi (1) öko ház (5) öko temetkezés (1) öko turizmus (1) önfenntartó (1) önnfentartó életmód (1) origami (1) Oscar-gála (1) pamukkale (1) papírkatedrális (1) parafa (1) pazarlás (1) pénz nélkül (1) Peter Dinklage (1) petter (1) redesign (1) ricardo bofill (1) Roderick Romero (1) rovarhotel (1) Rubik kocka (1) sárkányfenyő (1) Shams 1 (1) Shigeru Ban (1) Silo restaurant (1) siló újrahasznosítás (2) simon beck (1) SkyCycle (1) slide the city (1) smart city (1) snowart (1) Spiral Jetty (1) stefan beese (1) street art (2) Svédország (1) szelektív hulladékgyűjtés (1) szélenergia (1) szélenergiafa (1) szélfa (1) szemét (1) szemétből (2) szemétből hangszer (1) szemétből játék (1) szemétből művészet (8) szemetes (1) szemétsziget (1) szívószál (1) tájépítészet (2) tájművészet (2) takarékosság (1) tallinn (1) társadalomkritika (1) Tasmania (1) termálvíz (1) természetes híd (1) természetvédelem (2) tetőkert (1) tillandsia (1) tillandsia fal (1) tiszta levegő (1) tito ingenieri (1) toboz (1) tojáshéj (1) tükör ház (1) tuk tuk (1) tumoros teknős (1) Tündér híd (1) újrahasznosítás (40) újrahasznosított (10) újrahasznosított hangszer (1) újrahasznosított szálloda (1) újrahasznosított üveg (1) újrahazsnosítás (1) újrapapír (1) újságpapír újrahasznosítás (2) urbán (1) urban origami (1) úszóház (1) úszókabin (1) üvegből ház (1) üveg újrahasznosítás (1) Vancouver (1) városi életmód (4) városi farm (2) városi forgalom (1) városi kertészet (6) városi közlekedés (1) védett növény (1) verticrop (1) vertikális (1) világ (1) vincent callebaut (1) Vincent Kartheiser (1) vintage (1) virágszobor (1) vízszűrő kulacs (1) víztakarékosság (2) víztisztító kulacs (1) víz nélküli mosógép (1) waste cooking (1) wollemi fenyő (1) Xianren bridge (1) yareta (1) Yukon (1) zero waste (1) zöld (4) zöldfal (2) zöld divat (1) zöld életmód (2) zöld energia (2) zöld esküvő (2) zöld fal (1) zöld innováció (1) zsakaranda (1) Címkefelhő

Élet pénz nélkül

2013.02.11. 10:44 ZöldBazár

Félreértés ne essék, ebben a posztban nem a szegényekről, kispénzűekről lesz szó, hanem azokról a kivételes emberekről, akik önként - egy fajta lázadásból - mondtak le a pénz használatról és mindenről, ami ezzel együtt jár.

Egy német hölgy - Heidemarie Schwermer - a kilencvenes évek közepén hirtelen eladta lakását, felmondta jól jövedelmező terapauta állását. Gyerekei felnőttek, már önálló életet éltek, így nem kellett senkiről gondoskodnia vagy magyarázkodnia.

Heidemarie gyerekkorától változó körülmények közt élt, szülei gazdagok voltak, majd a háború alatt után elszegényedtek, de később újra, saját vállalkozásukból, önerőből vagyonosodtak meg. Heidemarie egész életében azt érezte, hogy magyarázkodnia kell vagyoni helyzete miatt, hol a gazdagság, hol a szegénység miatt.

Felnőttként, túl egy nehéz váláson úgy döntött, nem fog többé a pénz bűvöletében élni, létrehozott egy cserekereskedelmen alapuló központot, ahol nemcsak termékeket, hanem szolgáltatásokat is cserélhettek az emberek, pl. gyerek felügyeletet takarításra vagy kertészkedésre. Újfajta tevékenysége közben egyre jobban ráismert arra, hogy milyen kevéssé van pénzre, bankjegyre szüksége és elhatározta kipróbálja, milyen lenne 1 éven keresztül teljesen pénz nélkül élni. Ez az 1 év annyi pozitívumot hozott számára, hogy azóta is így maradt...azóta is pénz nélkül él most már 17 éve.

withoutHeidemarie_Schwermer.jpg

Besegít, ahol szükség van rá, szállásért, ellátásért cserébe. Semmiért nem fogad el pénzt, egyedül a közlekedési költségeit kell fedezni, hogy egyik pártolójától eljuthasson a másikig. Állítása szerint soha nem volt sem ilyen boldog, sem ilyen szabad. Életmódjáról készült egy dokumentumfilm is pár évvel ezelőtt, a trailer megtekinthető a youtube-on. Számos TV műsorba hívták Németországban, iskolákban tart előadásokat illetve inkább párbeszédet folytat. Különös életmódja sokakat felháborít, hiszen eltér a normától, de szerencsére mindig olyan emberekkel tudja körülvenni magát, akikkel kölcsönösen segíthetnek agymáson.

Nem ő az egyedüli a világon, aki önként vállalta a pénz nélküli életmódot, Daniel Suelo 52 éves és 12 éve nem használ pénzt. Utah államban, az Arches Nemzeti Parkban egy barlangban lakik, az utolsó 30 dollárját még 2000-ben a városban hagyta. Nem is nagyon hagyja el lakhelyét, inkább hozzá jönnek egyre többen látogatók.

withoutmoneyD_S.jpg

Az elmúlt évek gazdasági válsága az USA-t is mélyen érintette, ezért sokan jönnek hozzá tanácsért, inspirációért, élelmiszert, ruhát hoznak az önkéntes száműzetésben élő férfinak.

withoutmoneySuelo.jpg

Daniel egyébként a vadon termett zöldségekből, gyümölcsökből táplálkozik és ételmaradékokat gyűjt. Azt mondja, komplett családi ebédeket össze lehetne állítani a kidobott ételekből. Őt egy alaszkai utazás „térítette meg”, egy hosszabb túrára indult még 1998-ban, és elvonultan a hegyekben boldogabbnak érezte magát, mint bármikor előtte. Ő azt vallja, hogy a modern fogyasztói társadalom környezetvédő, óvó intézkedései felszínesek, nem hatékonyak és nem hisz az úgynevezett fenntartható fejlődésben vagyis abban, hogy minden vagyonunkat, kényelmünket megtartva ne zsigereljük ki a környezetünk nyersanyagait, erőforrásait. Célja, hogy a lehető legkisebb legyen az ökológiai lábnyoma, mindene ami van, az használt, mások által kidobott.

withoutm_bycicle.jpg

Főleg honfitársainak szeretne példát mutatni, mert szerinte az amerikai a legpazarlóbb életforma és ha a világ összes lakója úgy élne, mint ők, pár év alatt tönkremenne a Föld.

Angliában Mark Boyle szít kemény vitákat pénz nélküli életmódjával, ő 2009-ben választotta ezt az életformát és 2012 novemberében könyvet adott ki Moneyless Manfiesto címmel. Szerinte nem az ő élete, az ő példája az extrém, hanem mindazoké, akik nem veszik észre, vagy nem akarják észrevenni, hogy a Föld tartalékai kiapadóban vannak, köszönhetően a felelőtlen emberiségnek.

Persze, e három emberen kívül is sok csoportosulás, család döntött úgy a 60-as évek óta, hogy kivonul a társadalomból, önfenntartó életmódot folytat és bebizonyítja, hogy a boldogság nem a pénzben, a jólétben, a modern társadalomban keresendő. Filozófiájuk sokakat meghökkent, felháborít és mindenképpen elgondolkoztat.

65 komment

Címkék: fenntarthatóság pénz nélkül alternatív életmód önnfentartó életmód

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldbazar.blog.hu/api/trackback/id/tr215072982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Plumper_ 2013.02.11. 13:13:34

mibű' fizeti az áramot, fűtést, vizet, csatornát?

amper007 2013.02.11. 13:22:33

egyik sincs nekik.. ennyi.. vissza az őskorba.. lehet jurtában lakni meg szép is jó is.. de mi van ha beteg lesz.. csak egy laza vakbél műtét.. akkor honnan lesz pénze rá?...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.02.11. 13:37:24

"egyedül a közlekedési költségeit kell fedezni"
tehát mégsem él pénz nélkül. vagy mégis elfogad másoktól buszjegyre valót. vagy hogy van ez?

Zöldkabátos (törölt) 2013.02.11. 13:56:15

Ezek nyilván extrém esetek, nem lehet a mai világban normálisan csak cserekereskedelemből megélni. Pl.: Ha a fogorvosnak nincs szüksége a német nő szolgálataira, akkor neki bizony csak pénzzel tud ellentételezni. Valahogy úgy tudom elképzelni, hogy ugyanúgy él mint eddig, csak ha valamire szüksége van, mással fizetteti ki.

Egyébként a lényeg itt az, ami olyan sok minden másnál is igaz, hogy tudatosabb életvitellel kevésbé függünk a világtól.

BiaBia 2013.02.11. 14:39:05

@amper007: @Hurrá Torpedó: Miért haragudtok rá? Miért az indulat?

dr. KING SCHULTZ (törölt) 2013.02.11. 14:46:05

@Plumper_: A barlangba meg a pusztán? Hát semmiből mivel tudod ott nincs ilyen és a hús se gyorsfóliázva nő egy fán

Mrs.Columbo 2013.02.11. 14:59:50

A nő pulcsija nem pont úgy néz ki, mint amit magának szőtt. Lehet, hogy ő pénz nélkül él, de mások megveszik neki, ami kell.

A pasas meg szimplán egy hajléktalan.

Amúgy valahol mélyen legbelül sajnos igazuk van.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.02.11. 15:16:08

Azt hiszem ezt úgy hívják barter, faluban élők még gyakorolják. Legalább is nálunk megy.:)

Donorbusz 2013.02.11. 15:21:43

Pénz nélkül élni remek: én mindig hónap végén ezt csinálom :)

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2013.02.11. 16:36:43

Csak a TASZ meg ne tudja mert akkor őket is megmentik!

Egyébként meg csak azért működik, mert egyedül csinálja, ha mindenki csinálná akkor bedöglene az egész mert a pénzt nem azért találták ki hogy valaki könnyebben elvehesse a másiktól és felhalmozhassa (bármennyire is úgy tűnik) hanem hogy konvertibilisek legyenek az áruk.

bioLarzen 2013.02.11. 17:19:39

Vélhetően azért nem totál pénzhasználat nélkül él a nő - gondolom Németországban sem ingyenes például az orvos... Inkább arra tippelnék, hogy csak és kizárólag akkor történik pénzhasználat (vagy általa, vagy az ő "hasznára"), amikor az valóban teljesen elkerülhetetlen, és arra a tényre világít rá, hogy még a mi, modern európai kultúránkban is van kismillió olyan eset, amikor a modern ember teljes mértékben kikerülhetetlennek gondolja a pénzhasználatot - holott nem az.

De, persze ettől függetlenül gratula a kitartásért - bár igazából annyit csinált, hogy gazdasági téren hirtelen visszaugrott párezer évet a történelemben - és ez ritkán szokott jó ötletnek bizonyulni hosszú távon (lásd még "paleo-étrend").

És ezt nem fikázásnak szánom, csak véleménynek :)

bio

bioLarzen 2013.02.11. 17:23:59

Ja, és még valami... ha már pénz nélküli élet: valamikor 1-2 éve a duna TV-n volt egy műsor a Cásngóföldről. Van egy romániai magyar tanár, aki rengeteget jár oda, igyekszik foglalkozni velük, stb... ő mondta, hogy ott rengeteg olyan család él, ahol hónapokig, extrám esetben akár egy évig is előfordul, hogy nincs a család birtokában pénz - és ez esetben tessenek szó szerint érteni ezt: nulla. És így élnek, megszokták: a kertben és a földeken megterem a kaja, innivalót ad az eső meg a kút, a ruhákat nagyon sokáig lehet foltozni meg cserélgetni egymással, fűtőanyagot ad az erdő...

bio

bioLarzen 2013.02.11. 17:24:35

(Ez természetesen Csángóföld akart lenni...)

vénszivar 2013.02.11. 17:30:55

@bioLarzen:Az eső savas, csak jönnél be a földemre fűtőanyagot gyűjteni...! Pár lukkal többel mennél.
Nekem sem kéne egy kanyi pénz se, ha lenne a kertemben elásva 10-15 kg arany...

Estevez atya 2013.02.11. 17:32:43

Nade, most gondoljatok bele, habzsidőzsizünk mi úgy általában? Sok-sok felesleges dolgot veszünk? Tényleg?

gondolkozom:
- autó
- havi 1 nagyobb piálás
- étel-ital
- családi szórakozás

na, most mondd, hol vagyok én fogyasztói társadalom? kiről-miről van szó?

vénszivar 2013.02.11. 17:35:42

@Estevez atya: Kurvázni nem is jársz? :):D

rooklin 2013.02.11. 17:39:06

@amper007: Mondjuk a nyugdíjából, ami 10+ éve gyűlik a bankszámláján anélkül, hogy hozzányúlt volna. Attól, hogy nem használja a pénzét, alighanem egy nagyságrenddel több van neki, mint neked.

Void Bunkoid 2013.02.11. 18:13:01

@amper007: mi van ha beteg lesz?

Hát tök egyszerű. Meghal, mint mindenki más is tette, amikor ilyen baja volt, és még nem volt mindenhol ilyen szintű orvosi infrastruktúra meg fogyasztói társadalom meg sült galamb szájbarepülése.

Megjegyzem, abban a korban túlnépesedés és úgy konkrétan munkanélküliség sem volt.

HgGina 2013.02.11. 18:19:41

@bioLarzen: Pontosítsunk: a moldvai csángóknál. Mert a gyimesieknél ez nem működik.

magyar ember teli szájjal 2013.02.11. 19:29:16

Csere vagy pénz, nem mindegy?
Juni food a boltból vagy junk food a kukából, melyik a természetesebb?

szemlelodo 2013.02.11. 19:53:15

@bioLarzen: hazánkban a földért meg az erdőért fizetni kéne adót, nem?

hot-spot (törölt) 2013.02.11. 20:52:09

Feltételezem,hogy van neki valami értékesebb tárgya arra az esetre,ha beteg lenne.
Az orvosok is emberek,egy kis antik cuccért megműtik az öreglányt azt csöcspénisz.
Amúgy Afrikába nincs tb és még is tömegével gyógyulnak az emberek a varázslóknál.
Sőt,még néha a külföldiek is oda mennek gyógyíttatni magukat.

hot-spot (törölt) 2013.02.11. 20:55:00

Mert amikor eldobálták Mo-n az egymillió mill pengőket mert nem ért semmit,akkor nem pénz nélkül éltek míg nem jött a forint?
Azt akkor hogy éltek meg az emberek?

veresspal 2013.02.11. 20:56:07

A pénznek éppen az az értelme, hogy nem kell vacakolni a cserével. Mi van, ha nekem gyerekcsősz kell, viszont éppen senkinek sem kell a némettanári szolgáltatásom? Elmehetek kertet ásni. Kösz, én inkább maradok a pénznél. Sokkal több időm marad értelmes dolgokra (gyorsabb a csere a pénz segítségével), és ráadásul eleve azzal foglalkozhatom, ami közelebb áll hozzám (német nyelv tanítása, szemben az ásással). És így is simán meg tudom állni (sőt, tulajdonképpen semmilyen energiámba nem kerül), hogy vegyek plazmatévét, ájfónt, ne nézzek gagyi sorozatokat, hanem a munkám mellett (amelyet szeretek) a családommal és az értelmes hobbijaimmal töltsem az időmet. Állandó hülye cserélgetés helyett.

alf (törölt) 2013.02.11. 21:10:36

@BiaBia:
"Miért haragudtok rá? Miért az indulat?"

Tényleg, miért?
Az emberek annyira a fogyasztói (konzum) társadalom áldozatai, hogy nélküle gyakorlatilag elveszítik a vélt "élet értelmét".
A cikk valószínűleg nagyon kivonatos, mert tulajdonképpen miért is ne lehetne élni pénz nélkül?

@Estevez atya: No, éppen te adtad meg a választ, magad, magadnak.
Autó? Annál nagyobb és butább pénznyelő automata nincs is, ráadásul a világunk egyik legkárosabb eszköze. Félreértés ne essék, magam is autózom. De nap mint nap szembesülök vele, hogy micsoda idiotizmus és az emberek többsége ezt még fokozni is tudja. Néhány évente elamortizál néhány milliócskát, a szemétre dob kiválóan működő gépsárkányt, csak mert a presztízse így kívánja, és még meg is magyarázza! :)

Lehet, hogy a teljes kivonulás talán a legtöbbünknek sok, de azért egy tudatosabb élettel nem csak magunkat tehetnénk sokkal boldogabbá, de a világunkat is jóval kevésbé rombolnánk.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.02.11. 21:25:15

attól tartok, hamarosan az egész világ ki fogja próbálni
...már akik túlélik a kezdeteket..

A Tyne folyó déli partja 2013.02.11. 21:44:41

@Kínai cuccok tesztje: pont ezt akartam mondani. elvileg nem pont arra van a pénz, hogy egyszerűsítse a dolgokat? azt a pulcsit tuti nem maga szőtte, tényleg, se a nyakláncot. nem kell elmenni a végletekig ahhoz, hogy ne a pénz bűvöletében élj.

A Tyne folyó déli partja 2013.02.11. 21:50:17

@veresspal: pontosan, erre mondom, hogy nem kell elmenni a végletekig, és hogy a pénz egyszerűsíti. ez a fenti nekem inkább ilyen feltűnési viszketegségben szenvedésnek tűnik...

alf (törölt) 2013.02.11. 21:53:52

@A Tyne folyó déli partja: A pulcsit a legkönnyebb csereberélni. De még a fogorvosi, vagy bármely EÜ ellátást is. (Na jó, egy szívműtét nehéz ügy, nem vitatom, de arra azért ritkábban is van szükség.)

És tényleg nem kell a végletekig menni. Mennyivel előrébb járnánk, ha az emberek nem vásárolnának új autókat ha már a régi 5 éves. (És úgy mellesleg az autó fogyasztása az egyik fő szempont lenne!) Mennyivel előrébb járnánk, ha télen savanyúságból jutnánk C-vitaminhoz és nem délről hozott ízetlen paradicsomot tömnénk befelé. Mennyivel előrébb járnánk, ha odafigyelnénk, hogy mennyi ételt fogyasztunk és túl azon, hogy nem zabálnánk hülyére magunkat, nem vennénk kétszer annyit, hogy aztán menjen a szemétbe.

Void Bunkoid 2013.02.11. 22:04:00

@veresspal & A Tyne folyó déli partja:

azé' meg kell jegyezzem az eszmefuttatásodra, hogy - speciel a nyelvtanári állás még csak-csak talán pénzt érő valami (ámbár továbbra is azt állítom, hogy nemcsak Magyarországon, de az egész világon túlságosan sok figyelmet meg erőforrást fordítanak olyan nyelvek taníttatására, amik tanítására k*rvára nincs szükség, pl. mi a tökömnek kell japánt tanítani világszerte, amikor Japánon kívül SEHOL nem beszélnek japánul, azok a japánok, akik külföldre merészkednek, tudnak ANGOLUL), de a pénz mint olyan tette lehetővé, hogy egy csomó olyan "mesterség" létrejöjjön és jogosulja létét, ami - no meg az általa kibocsátott valami ("termék????") igazából kurvára nem tesz semmit hozzá az emberiséghez - sorolhatnám hogy műkörmös, mindenféle ezoterikus, SZTÁJLISZT mint a "mesterségek" legeslegalja...

Void Bunkoid 2013.02.11. 22:05:42

@Void Bunkoid: na jól megmondtam...a "jogosulja létét" helyett "igazolja létjogosultságát". Valamint a japcsikra még visszatérve, aki meg Japánba akar menni meg ott élni, az úgyis meg fog tanulni japánul tanár nélkül is. Gomen naszai :)

alf (törölt) 2013.02.11. 22:16:10

@Void Bunkoid: Japánul tanulni/tanítani még mindig 100x hasznosabb cselekedet mint tonnányi vasakat vásárolni néhány évente puszta presztízs-fitoktatásból.

amper007 2013.02.11. 23:54:19

@BiaBia: te valamit benéztél.. semmi indulat nincs csak tényt közlök..

amper007 2013.02.12. 00:00:20

@rooklin: akkor csak használ pénzt.. itt arról volt szó nem használnak.. ééérted.. megkerülni jelenleg nem lehet, max odázni a dolgokat.. lehet természetben élni enni az erő mező növényeit én ezt nem vitatom.De ha beteg leszel és nem akarsz megdögleni egy sima vakbél gyulladástól akkor valamit mutatni kell.. de nyugodtan harapd el a torkom.. egyébként csak csendben jegyzem meg nem látsz bele a pénztárcámba nem tudhatod mim van /nincs..

Réminger 2013.02.12. 00:48:06

@alf: @A Tyne folyó déli partja: addig lehet pénz nélkül élni manapság, amíg a társadalom maradék 99%-a él vele. a pénz definíció szerint "általános egyenértékes", vagyis segítségével lehet összehasonlítani bármelyik termék v szolgáltatás értékét a többiével. pl hogy hány német nyelvóra ér egy digit kamerát. továbbá a pénz teszi lehetővé, hogy valaki átadhassa a gazdasági teljesítményét, értsd: tudsz aprót adni a gyereknek buszjegyre, illetve megkönnyíti a hitelezést.

hátránya azonban, hogy a pénz miatt nem látszik közvetlenül a munka és annak eredménye közti kapcsolat. mert nem a pénz vett neked lapostévét, hanem a munkád. de a pénztárnál úgy tűnik, hogy csak a pénz vette. ezért hajtják az emberek a pénzt, ezért lesz sokaknál az élet értelme...
erre a problémára adnak a fenti emberek egy rossz választ. ők is látják, hogy az emberek beleőrülnek a pénz hajszolásába, ezért kikáltják rossznak, és nem használják. így mondjuk kicsit belsőségesebbé válik a viszony a munkaadóikkal és a vevőikkel, de ennél több értelme nincs a dolognak, a földet meg tuti nem ez menti meg.

csak sajnos a probléma a fejekben van, a pénzügyi kultúra meg a béka segge alatt, a nagy víz mindkét partján

windex 2013.02.12. 00:51:53

@Hurrá Torpedó: buszjegyet, töki :-) ahová megy, ott segít, a viszonzásba belefér a buszjegy. vagy érte mennek. és még meg se kérdeztem. elhihetetd, hogy nincs ilyen könnyű "támadási felület" egy 17 éve meggyőződésből és boldogsággal kialakított életformán. de azért csak keresd :-) persze közelebbről kellene, hogy találj is: portréfilmre fel!

windex 2013.02.12. 00:58:02

@Mrs.Columbo: drága, nem rról szól a cikk, hogy mindent maga állít elő. azt olvastam, hogy csereberélnek, nem csak tárgyakat. ez magyarázza a pulcsit, sőt még a nyakéket is, nemde? a lényeg, hogy akinek ez az életmód a koncepciója, az nem azért csinálja, hogy bizonyítson a kétkedőknek. hanem mert így jó neki. az más kérdés, hogy sokaknak ez hihetetlen, mivel még gondolatban se tudnak a pénztől elszakadni. ha meg szeretnének, de nem látják megvalósíthatónak, nem fincsi érzés, ha szembesülniük kell azzal, hogy lehet. csak elszántság és eleinte egy kis kényelmetlenség az ára. az, hogy többek szerint nem csak "eleinte", és nem "kis kényelmetlenség" az szintén részben a tagadás, részben a nézőpont különbségen múlik. mert akinek úgy jó, annak nem kényelmetlenség az, ami másnak az lehet. kinek mi a fontos, ugye :-)

windex 2013.02.12. 01:00:24

@Réminger: továbbra is úgy látom, ennyire nem egyszerű a kérdés, ahogy ábrázoltad. bár kétségkívül látom, hogy te is árnyaltabbnak véled, mint ahogy itt ábrázoltad :-)

windex 2013.02.12. 01:06:36

@veresspal: a saját gyakorlatias rövidtávú megoldásaidat sorolod. értem én ezt is, de a másik nézőpontot is. azt is, akinek meg épp a pénzből, a pénz által a világot fenyegető veszélyből, a megfelelési kényszerből, és ha úgy érzi, és a sját életét nehezítő dologból van elege.

windex 2013.02.12. 01:21:21

@Estevez atya: szemlélet, atyám, a szemlélet. soha semmiből nem veszel többet, mint amennyire konkrétan szükséged van. soha nem veszel valamit azért, mert a kedved tartja. soha nem veszel valamit azért, mert megteheted. mindent addig használsz, amíg valóban, javíthatatlanul tönkre nem megy. előtte mindent javíttatsz, nem cserélsz. (most hagyjuk a "javíttatni drágább, mint cserélni" dolgot, részben mert az elv szempontjából ez indifferens, részben pedig mert ezt is fogyasztói szemlélet alakítja így) soha nem cserélsz valamit újra, ami bár még működik, de divatjamúltnak, avíttnak érzel. a foltban rothadni kezdő almát soha nem dobod ki, mindig kivágod belőle a rothadást, a többit elfogyasztod. mindig úgy vásárolsz, hogy pontosan tudod, mire lesz szükséged, és azt, csakis azt vásárolod meg, és soha nem vásárolsz hirtelen impulzusok (tetszés, kedv, ad hoc megkívánás) hatására. és így aztán nem dobsz ki feleslegessé váló, megromló élelmiszert. ha vásárolsz, arra törekszel, hogy jó állapotú, hibátlan, vagy közel hibátlan (kinek-kinek milyen a kompromisszumkészsége:-) de használt dolgokat tudj venni, így csökkentve a fogyasztás által gerjesztett termelési kényszert.

ez természetesen egy ideális helyzet, én sem így élek, de törekszem rá. de arra jó, hogy meglássuk, ha kevés pénzünk, és nem tudunk a vágyaknak megfelelően fogyasztani, az nem egyenlő a nem fogyasztói magatartással. azt pénzzel és pénz nélkül is lehet gyakorolni, kizárólag tudatosság és öntudat kérdése.

windex 2013.02.12. 01:34:00

@bioLarzen: nem is pár ezer év visszaugrás, inkább egy - egy izolált eset, akinek a kényelmet az adja meg, hogy az őt körülvevő társadalom pénz - kényelem alapú. persze eza német hölgy esete :-) az amerikai remete az lelépett a civilizációból és kész. az se pár ezer év vissza, csak párhuzamos kultúrát választott. simán el tudnám képzelni magamat én is egy madagaszkár környéki 40 négyzetméteres szigeten, amin áll egy 30 négyzetméteres ház. fűteni nem kell, téli cucc nem kell, mosógép, mosogatógép nem kell, kaja a tengerből. kis paprika, chili, koktélparadicsom, rebarbara, padlizsán megterem ládában, mint most a függőfolyosón, pia, rizs, dohány, csoki cserébe halért, polipért, kagylóért. ha áram kell az internethez és a botmixerhez, akksik, bringa. beleférne az időbe :-) és megérné. esetleg kis tengeri turbina, mittomén. de az biztos, hogy nem a szívinfarktus (stressz, elhízás) vinne el :-) szóval sok múlik a klímán. és ugye jön a felmelegedés, ugye :-)

Réminger 2013.02.12. 01:35:10

@windex: igen, nagyon jól látod, több árnyalata van, mint a szürkének :)
arra próbáltam rávilágítani, hogy miért butaság a pénzt okolni a problémáinkért, mikor a pénz csak egy eszköz, a probléma meg a fejekben van.

egy példával élve: olyan a pénz, mint a konyhakés, csak egy eszköz. ha krumplit kell pucolni, akkor jó, ha "beleszalad" az asszony, akkor rossz. de akkor a kés a hibás? ha nem volna kés, akkor megfojtanád. megoldottuk a problémát? hát ku.vára nem :)

itt ez a német nő, azt mondja, magyarázkodnia kellett a pénz miatt, mert vagy sok, vagy kevés. ha most 3000 évvel ezelőtt lennénk, akkor azért kéne magyarázkodnia, mert egyszer nincstelen volt, másszor meg sok kecskéje lett. ugyanaz a szitu, pénz nélkül is.

a pénz nem oka annak a sok árnyalt pszichológiai és szociológiai problémának, csak többnek a szimbólumává vált.

de ezt itt nem fejtem ki, úgyis k. hosszúak a kommentjeim :)

Bélabáttya (törölt) 2013.02.12. 03:40:46

@vénszivar: Próbáld ki a gondolatot fordítva. te hova mennél fáért, ruháért hasonló szituban?

666E 2013.02.12. 03:50:42

az ötlet jó, mert az egymás segítésére ösztönöz. itt az irigység, a kuporgatás nem célravezető, továbbá értékes embereket nevel ki, mert fontos, hogy mindenki tudjon valamit amivel segíthet másokon.
kis kommunákban mondjuk jobban működhet mint nagyvárosokban.

midnight coder 2013.02.12. 06:52:51

@windex: A német öreglány csak szimplán lehúz másokat - ahogy az alaszkai is - gondolom, aki meglátogatja inspirációt keresve az azért visz neki némi kaját, felszerelést is.

alf (törölt) 2013.02.12. 08:31:25

@Réminger: Valóban, nem a pénzzel van baj. Az önmagában jól ki lett találva. Csak időközben nagyon sok egyéb hatás eltorzította a képet. Elsősorban a modern társadalom újraelosztása. De talán nem kevésbé "bűnös" ez ügyben a fejlett közgazdaságtan, ami már használja a virtuális pénzt, a bankszektor "pénzgyártása", és egyebek.

Egyszóval eléggé jól láthatóan a pénz maga egyre távolabb kerül eredeti funkciójától, önálló életre kelt és bizony egyre inkább torz értékrendet teremt.

És hát persze az ilyen "pénz nélkül élünk" alternatív próbálkozásai is e torz helyzetnek a szüleményei, a torz állapotra adott szintén torz reakció.

kewcheg 2013.02.12. 09:03:00

@alf: így van.A pénz már rég nem a munka ellenértéke.Egy tanár egyhavi munkája senki szerint nem nettó százat ér, az orvosé se.Tudatalatt érzik ezt,ezért vesznek a tanaraknak ajándékot,a dokiknak hálapénz.Ezért van,hogy a magyar népesség túlnyomó része lottó,és/vagy egyéb szerencsejátékot űz,mert rájött az élete során, hogy a pénz független a munkától. tehát nem a "méltó a munkás az ő béére" elv érvényesül, hanem a pénz lényegében egy olyan tényező, amihez szerencsével,rokoni kapcsolatokkal,mutyikkal lehet hozzájutni,de legkevésbé munkával....

Sárga Király 2013.02.12. 09:14:19

@midnight coder: Lehúz, de ha két hónapig mos-főz, takarít rád, vigyáz a gyerekeidre szállás és napi egy tál étel fejében, az mindjárt rendben lesz, ugye? Az egész pedig két buszjegyedbe került, és max. 10 ezer forintra, amiben a plusz kaja és rezsiköltség is benne van.

vernarancs 2013.02.12. 09:39:36

Ertelmetlen viselkedes. Poennak jo. De miert allnak meg a visszafejlodes ezen szakaszaban? Beszelni sem kell, az osember is megelt valahogy.

Estevez atya 2013.02.12. 09:50:44

Köszönöm a válaszokat a kérdésemre!

Estevez atya 2013.02.12. 09:51:45

ugyanakkor, ha nem vásárolsz, sokan tönkremennek.

Bicikliző medve 2013.02.12. 10:21:40

@wmiki: megtaláltad a zombivírust?

DR. DR. DR. rasztaparaszt 2013.02.12. 10:39:43

@ċsirke72: mar regesreg megtalalta, es ki is probalta magan :)

2013.02.12. 10:42:24

Az tudja az igazi trükköket, akinek sosem volt vagyona, pénze. Ennek a nőnek a poszt szerint volt bőven. Nyilván akkor van mit elcsereberélni...

Jöhetne szemináriumot tartani a Ferenciek terére az aluljáróba ha olyan jól megy neki pénz nélkül.

DR. DR. DR. rasztaparaszt 2013.02.12. 10:45:01

egy kis kommunat meg lehet igy szervezni. Apuci birkat nevel, anyuci sajtot keszit, hugi gyereket tanit, batyus talicskat javit. aztan a szomszed csaladtol elcsereberelik a kakast, meg a cipot, azok meg mastol a lisztet, es igy tovabb..
De keremszepen, melyik csaladban fognak inzulint gyartani?
Netto baromsag az egesz. Nosztalgizalni jo, de gondolkodjunk maaaan neha ha lehet kerni...

Réminger 2013.02.12. 16:26:24

@alf: a pénzteremtés folyamata nem valami misztikus mutyi, és nem a bankárok rendelésére készül. arról van szó, hogy te beteszel a bankba pénzt, a megtakarításodat. a bank ennek a megtakarításnak a kb 80%-át kiadja hitelbe (a maradék 20% a kötelező tartalékráta, törvény is előírja). tehát így van neked X összeged a bankban, és van egy adós zsebében 0,8*X összeg, tehát a "gazdaságban lévő elkölthető pénzt 1,8*X, míg a valós pénz emögött, a fedezet továbbra is csak X Forint.

ez a pénzteremtés. a fejlett gazdaságokban kb 3-3,5-ször annyi pénz van, mint amennyi tényleges megtakarítás. ez normális dolog, nem a bank csinálja, hanem a hitelezés. akkor is ez történik, ha a haverod ad neked kölcsön.
a háttérben az áll ugyanis, hogy a pénz segítségével a múlt teljesítménye (a megtakarítás), és a jövő teljesítménye is (a hitelen keresztül) egyidejűleg bekerül a jelen gazdaságába.

ez eddig nem is annyira bonyolult, sokkal problémásabbak az un. származtatott értékpapítok (derivatívák), amik pl az amcsi ingatlanválságot is okozták. itt valóban szükség van némi szigorra, de erről kevesebbet is tudok, így nem is ítélkeznék az ügyben.

1 szó mint 100: ne okoljunk egyszerű gazdasági összefüggéseket a társadalmi problémákért. egyszerűen összekeveri mindenki a szezont a fazonnal.

Réminger 2013.02.12. 16:40:34

@kewcheg: a pénz igenis a munka ellenértéke. csak minennek van egy ára, meg van egy értéke. mondok egy példát:
a munkádhoz nagyon kéne egy okostelefon. kiszámolod, hogy havi félmillióval tudnál általa többet keresni. mégsem fogsz kiadni érte, csak max 100-150 ezret, mert ennyi az ára. és azért ennyi az ára, mert másnak nem hoz havi félmillát, így ők nem adnának érte annyit, plusz a versenytársak miatt a cég nem is kérhet ennyit.

az embereknek az az érdeke, hogy minél alacsonyabb áron minél nagyobb értékhez jussanak hozzá, illetve minél magasabb bérért kellejen minél kevesebbet dolgozni (értéket teremteni)
ez sok ellentétet szül, néhány csak a társadalmi szabályozás által feloldható (újraelosztás). ha ez nem működik jól, akkor baj van. ilyenkor az emberek ellenérték nélkül akarnak pénzhez jutni, mert szerintük az nekik jár.

de ha a társadalmi elosztás nem működik jól, ki mondja meg, hogy mi az, ami valakinek tényleg jár? egyik szerint jár, a másik szerint nem.
amire szükség van, az az igazságos szabályozás, nem a pénz mellőzése.

windex 2013.02.13. 00:27:21

@Réminger: abszolút. pontos vagy: a probléma a fejekben van. mindig

windex 2013.02.13. 00:32:02

@midnight coder: spekuláció. megalapozatlan feltételezés. beszéltél vele? láttad, hogyan él? tudod, mit hogyan csinál? megfigyelted? feltételezem, hogy nem. így a fenti mondataid nem kompetensek :-)

bioLarzen 2013.02.13. 01:23:34

@windex: Na ja.

És, ha orvosra lenne szükséged? Áthívod a sámánt? :D

bio

windex 2013.02.13. 14:59:21

@bioLarzen: ezen még tűnödnöm kell abban az esetben, amennyiben nem egy valóságtól elrugaszkodott képzeletjáték lenne az a szigetecske, hanem valós kivándorlási szándék terepe. addig is ajánlom figyelmedbe lénárd sándort és könyveit. nem sámán, mégis gyógyított, tojásért, ezért-azért. persze nem szívátültetést végzett, meg rákot végzett ki, tudom, mielőtt előhoznád. mindesetre nem azt mondtam, hogy a szigetecske az egyedüli és boldogító igazság, hanem hogy el tudNÁM KÉPZELNI. érted, ugye? és mennyiben más az, mint a konformista társadalomba amúgy beágyazódott német hölgy esete - biztos nem véletlen, hogy az amerikai remete után jutott eszembe :-)

A Tyne folyó déli partja 2013.02.19. 20:32:43

@alf: azért elég sokan vagyunk, akik ezeket amúgy is megteszik...rám se jellemző abszolút, hogy olyan hú, de gyakran vennék cuccokat, pláne nem olyat, amire nincs szükségem. alapból utálom a sok kacatot. nem kell ahhoz így élni, ahogy a csaj él ahhoz, a "nem akar a pénz bűvöletében élni" gondolkodáshoz. ez a ló másik oldala, feltűnési viszketegség, és mások lehúzása.

A Tyne folyó déli partja 2013.02.19. 20:46:57

@alf: arról nem is beszélve, hogy azért a japánoktatás nincs olyan hú, de nagyon elterjedve...a műkörmös, meg az ezotérikus izé meg ugyanolyan szolgáltatás, mint mondjuk a gyerekfelügyelet, van, akinek erre van igénye...régen is szépítkeztek a nők, meg mentek a varázslóhoz tanácsért...ugyanez modernben. ha kizárólag az a munka jó, amivel termék jön létre, akkor ez alapján ne legyenek takarítók, pl. hiszen az nem hoz létre semmit. se rendőrök, azok se termelnek...tanárok se, stb.@windex: khm, itt ugye a "soha nem veszek semmit, ha nincs rá szükségem, nem veszek újat, addig használok mindent, amíg tönkre nem megy" megfelelője ugye az lenne, ha soha nem cseréli a pulcsiját, nyakláncát, stb., mert ugye, a másik is addig hordja, míg tönkre nem megy, szóval, nincs mit.. na de mégis csak cserélgetnek dolgokat @Réminger: pontosan, a pénz csak egy eszköz. a fenti emberek fejében ugyanolyan zavar van (pláne, hogy magyarázkodnia "kellett" a szegénysége/gazdagsága miatt - he?), mint azok fejében, akik folyamatos bizonyítási kényszert éreznek, hogy megvegyenek minden szart, csak mert az a divat, új, drága, stb.
süti beállítások módosítása