A land art vagyis a tájművészet hagyományos anyagok és módszerek alkalmazása helyett magán a természeten hajt végre mulandó változtatást.
Kezdjünk egyből egy magyar származású művésszel; Dénes Ágnes 1932-ben született Budapesten, a II. világháborút családjával Svédországban vészelte át, tinédzser évei óta pedig az USA-ban lakik és alkot Agnes Denes néven. Az "environmental art" egyik úttörője, bár munkássága sokrétű, nem címkézhető egy könnyen.
Egyik legismertebb természeti alkotása a "Wheatfield", a volt World Trade Center közelében lévő szemétlerakatot megművelte és búzával beültette, (jóval a közösségi kertek megjelenése előtt) még 1982-ben. Egy szabadtéri szobor felállítására kapott egyébként megbízást, de ő az urbánus környezet kellős közepén megművelt búzaföld koncepciót választotta és installációjának a sokat mondó "Wheatfield – a Confrontation" nevet adta, ami utal a város-termőföld, gazdagság-éhínség ellentétekre is. Az itt learatott búzát egyébként a világ 28 városában elszállították, így szimbolikusan elvetették a magját.
Egy másik kiemelkedő alkotása a "Treemountain" Finnországban, ami egy kúp alakú hegy, szabályos formában ültetett 11000 fával. A hegy 400 évig minimum hivatalosan is érinthetetlen, ennyi időre védetté nyilvánították.
2008-ban a Ludwig Múzeumban volt retrospektív kiállítás a műveiből, sikeres művész, 6 könyvet publikált és több száz kiállítása volt.
Nils Udo
Bajor művész, 1937-ben született, a 60-as években még festőként tevékenykedett Párizsban, majd visszaköltözött Németországban és tájképfestőből vált táj művésszé, aki a természetben a természet adta eszközökből alkot figyelemfelkeltő műveket.
Nils Udo évtizedeken keresztül a land art egyik kiemelkedő alakja volt. (2005-ben visszatért a festészethez)
Udo művei változatosak méretben és anyagban egyaránt: a geometriai formában elrendezett úszó falevelektől kezdve a több tonnás kőoszlopig sok minden megtalálható az életművében. Egyik leghíresebb alkotása a "Nest" 1978-ban készült az otthonához közeli erdőben. Egyébként is szeretett otthon dolgozni, ahol jól ismerte az évszakok változásait, a növényeket, a vadon termő gyümölcsöket.
A fészek egyszerre jelképezi az otthont és a természet csodálatos alkotóerejét. A Fészek 2005-ben még egyszer újjászületett az USA-ban Dél-Karolina egyik botanikus kertjében.
Legalább egyszer valamikor 1992-ben egyébként Budapesten is kiállított, könyve magyar nyelven nem elérhető.
Jean Paul Ganem 1992 óta dolgozik tájművészként.
Montrealban, a nemzetközi reptértől nem messze egy 100 hektáros szemétlerakatot szépített meg a virágkompozíciójával 2000-ben, amely főleg a levegőből látványos. A szeméttelep egyébként nem szünt meg, ha alaposan megnézzük a képeket, látható, hogy a virágok a biogáz szenzorok köré lettek tervezve.
Rambouillet Kastély kertje
Hatalmas kert, grandiózus terv és csodálatos kivitelezés, a land art gyönyörű példája valósult itt meg 2012-ben Ganem keze nyomán.
Richard Schilling, angol művész, ezen a listán a legfiatalabb, teljesen véletlenül fedezte fel túrázás közben Andy Goldsworthy egyik kőből készült szobrát, ami akkora hatással volt rá, hogy belevetette magát Goldsworthy tanulmányozásában, sőt másolásába és azóta sem tud szabadulni a land art hatása alól. Blogján részletesen beszámol aktuális tevékenységéről, hozzáfűződő gondolatairól.
Linkek:
http://www.agnesdenesstudio.com/
http://www.greenmuseum.org/content/artist_index/artist_id-36.html