HTML

Friss topikok

Címkék

3d nyomtató (1) 3D portré (1) 3d printer (1) a (1) Agnes Denes (1) airplantman (1) akvárium (1) alga (1) Alicia Silverstone (1) Ali Golzad (1) állatvédelem (1) alternatív életmód (1) alternatív energia (2) Andrew Myers (1) Angers installáció (1) aquapónia (1) autómentes (1) Azorella (1) ázsiai milliárdos (1) Azuma Makoto (1) Benjamin Von Wong (1) biomassza (1) BIQ (1) börtön napelemmel (1) Bosco verticale (1) Brighton (1) charanka (1) Charles (1) Christchurch (1) Christopher Payne (1) chris jordan (1) cruelty-free (1) csavarból művészet (1) csavar arckép (1) Csokvaomány (1) dekoráció (1) dokumentumfilm (1) Dombház (1) earthship (1) eco art (2) egyedi szállodák (2) environmental art (1) environmental sculpture (1) építészet (1) épület újrahasznosítva (1) erotika (1) estélyi ruhák az oscaron (1) észtország (1) ételmaradék (1) étterem (1) faház (4) fái (1) fal (1) fára épült ház (1) fára épült ház (1) fast fashion (1) feelgoodz (1) fehér nyár (1) fenntarthatóság (8) fenntartható fejlődés (8) flathead (1) flip-flop (2) fogyasztói társadalom (2) forrás (1) fuck for forest (1) függőleges (1) függőleges farm (1) függőleges kert (2) függőleges kertészet (1) future humans (1) ganem (1) gary neville (1) green wedding (1) gugger (1) Guiness rekord (1) gyógyszerdoboz (1) h&m (1) hajléktalan építészet (1) Hawaii (1) ház tükörből (1) Helen Hunt (1) hjerte (1) hóművészet (1) hótalp (1) hot spring (1) hulladék (3) hulladékból művészet (7) hulladékégető (1) hulladékgazdálkodás (2) hulladékmentes (2) hulladéksziget (1) hulladéktelep (3) Húsvét (1) Iceland (1) India (1) indiai fügefa (1) ingyenes tömegközlekedés (1) installáció (1) iskolabusz átalakítás (1) iskolabusz újrahasznosítás (1) Japán akác (1) játszótér (1) Jencks (1) Jessica Alba (1) Julie Church (1) karton (2) Kartonból építkezés (1) kartonból katedrális (1) kartonbútor (1) karton babaház (1) kávézaccon laskagomba (1) kávézaccon termesztés (1) kávézacc újrahasznosítás (1) kerékpárút (1) kert (1) kisház (1) kis ház (1) konténer (1) konzervdoboz újrahasznosítás (1) körny (1) környezetbarát (5) környezetbarát energia (4) környezetkímélő (6) környezetszennyezés (3) környezetszobrászat (2) környezettudatos (8) környezettudatosság (11) környezetvédelem (11) köztéri művészet (1) kreatív (3) kreatív DIY (1) kreatív játszótér (1) kulacs (1) lakásdekoráció (1) lakatlan sziget (1) lakóbusz (1) landfill harmonic (1) landfill orchestra (1) land art (2) legdrágább ház (1) legélhetőbb város (1) legnagyobb napelem park (1) legszebb (1) legszebb tavak (1) legtisztább levegő (1) legtisztább tavak (1) legzöldebb város (1) levesteknős (1) lilaakác (1) madáretető (1) madáritató (1) Mademoiselle Maurice (1) majomkenyérfa (1) mark langan (1) Matt Damon (1) Max Zarn (1) megújuló energia (2) Michal Marczak (1) Mike Reynolds (1) miniatűrház (1) mirrorcube (1) moha (1) moha-szobor (1) műanyag (1) műanyaghulladék (2) mud maid (1) Mukesh Ambani (1) művészet (4) napelem (4) napelem park (1) napenergia (1) napenergiával működő autó (1) natural bridge (1) nature (1) Neveen Rabelli (1) Nils Udo (1) Norman Foster (1) Northumberlandia (1) North brother island (1) norvég sziget (1) növnyszobrok (1) nulla hulladék (1) nyárfa (1) óceánszennyezés (2) ocean sole (1) ökológiai lábnyom (1) okos torony (1) öko centrum (1) öko divat (1) öko életmód (9) öko estélyi (1) öko ház (5) öko temetkezés (1) öko turizmus (1) önfenntartó (1) önnfentartó életmód (1) origami (1) Oscar-gála (1) pamukkale (1) papírkatedrális (1) parafa (1) pazarlás (1) pénz nélkül (1) Peter Dinklage (1) petter (1) redesign (1) ricardo bofill (1) Roderick Romero (1) rovarhotel (1) Rubik kocka (1) sárkányfenyő (1) Shams 1 (1) Shigeru Ban (1) Silo restaurant (1) siló újrahasznosítás (2) simon beck (1) SkyCycle (1) slide the city (1) smart city (1) snowart (1) Spiral Jetty (1) stefan beese (1) street art (2) Svédország (1) szelektív hulladékgyűjtés (1) szélenergia (1) szélenergiafa (1) szélfa (1) szemét (1) szemétből (2) szemétből hangszer (1) szemétből játék (1) szemétből művészet (8) szemetes (1) szemétsziget (1) szívószál (1) tájépítészet (2) tájművészet (2) takarékosság (1) tallinn (1) társadalomkritika (1) Tasmania (1) termálvíz (1) természetes híd (1) természetvédelem (2) tetőkert (1) tillandsia (1) tillandsia fal (1) tiszta levegő (1) tito ingenieri (1) toboz (1) tojáshéj (1) tükör ház (1) tuk tuk (1) tumoros teknős (1) Tündér híd (1) újrahasznosítás (40) újrahasznosított (10) újrahasznosított hangszer (1) újrahasznosított szálloda (1) újrahasznosított üveg (1) újrahazsnosítás (1) újrapapír (1) újságpapír újrahasznosítás (2) urbán (1) urban origami (1) úszóház (1) úszókabin (1) üvegből ház (1) üveg újrahasznosítás (1) Vancouver (1) városi életmód (4) városi farm (2) városi forgalom (1) városi kertészet (6) városi közlekedés (1) védett növény (1) verticrop (1) vertikális (1) világ (1) vincent callebaut (1) Vincent Kartheiser (1) vintage (1) virágszobor (1) vízszűrő kulacs (1) víztakarékosság (2) víztisztító kulacs (1) víz nélküli mosógép (1) waste cooking (1) wollemi fenyő (1) Xianren bridge (1) yareta (1) Yukon (1) zero waste (1) zöld (4) zöldfal (2) zöld divat (1) zöld életmód (2) zöld energia (2) zöld esküvő (2) zöld fal (1) zöld innováció (1) zsakaranda (1) Címkefelhő

A család, aki nem termel hulladékot

2013.01.20. 09:37 ZöldBazár

Szerintetek, lehetséges, hogy egy négy tagú család a XXI. században, több hónap alatt mindössze egy marék háztartási hulladékot termeljen?

Zero-with-Trash.jpg

A kaliforniai Johnson családról az amerikai médiában már sokan cikkeztek, a youtube-on található egy riport is róluk, a családanya pedig egy blogot vezet arról, hogy vezetik ezt a bizonyos zero waste, vagyis nulla hulladék háztartást.

A blogban azt is megosztották az érdeklődőkkel, hogy mi inspirálta őket az életmódváltásra: pár évvel ezelőtt új házba költöztek és az átmeneti időszakban egy nagyon kis lakásban laktak, a költözéskor pedig megdöbbenve tapasztalták, hogy mennyi fölösleges cuccok van. (Ismerős?) Átnéztek mindent és megállapították, hogy a háztartási javaik 80%-ra nincs is valójában szükségük. Ekkor döntöttek úgy, hogy tudatosan figyelni fognak arra, hogy az új házukat ne árasszák el szeméttel, innen pedig már csak egy lépés volt a nulla hulladék háztartás.

Hogy néz ki ez a mindennapokban?

Bea Johnson első lépése az volt, hogy teljesen száműzte a műanyag zacskókat a bevásárlásokból. Újrahasznosítható táskákat szereztek, zöldségeshez, boltba, piacra csak azzal mentek.

Gondoljatok bele, hány műanyag zacskót visztek haza a boltból egy nap? Egy a kenyérnek, külön zacskó a különféle gyümölcsöknek, zöldségeknek?

Bea Johnson ezek után beszerzett kisebb nagyobb befőttes és fűszeres üveget, így kimérve ezekben az üvegekben veszi meg a vajat, sajtot és húst is, az otthonában is külön üvegekben tárolja ezeket. A zöldségeket a hűtőben sem műanyag zacskókban tárolja, hanem szövet zsákocskákban. A bevásárlásokat nem napi szintén intézik, hanem hetente egy alkalommal járják végig a már bevált beszállítóikat. A lisztet, cukrot, kakaót, magokat is kisebb-nagyobb zsákokban kimérve szállítják haza és otthon üvegben tárolják azokat.

zeroJohnson-Condiments1.jpg

zero-waste-home.jpg

Új lakhelyüket úgy választották, hogy elérhető közelségben legyen piac, mozi, iskola, így hétköznapokon nincs szükségük autóhasználatra. Azt viszont belátják, hogy kirándulásokra, nyaralásokra nem tudják nélkülözni az autót.

Két iskolás fiúk van, akiknek a ruhatárra szezononként 4 nadrágból, 8 pólóból 1 hálóruhából, 1 szabadidős összeállításból és alsóruházatból áll. (persze Kaliforniában kicsit egyszerűbb az öltözködés a klíma miatt, de ettől függetlenül könnyű elképzelni, hogy Amerikában a szegényebb családok is jóval többet költenek a ruhatárukra). Természetesen a felnőtteknek is korlátozott számú ruha áll a gardróbban, Bea évente 2 alkalommal vásárol, főleg second-hand ruhákat.

zerowasteJohnson-Clothing.jpg

A családfő szerint a gyerekek is teljesen elfogadták ezt az életstílust, számukra is elfogadható, hogy minőségi és tartós játékokat kapjanak. Amit "túlnőnek", azt mindig tovább ajándékozzák.

Persze sokan azt vágják a család fejéhez, hogy ez a fajta életstílus nagyon sok pénzt és szabadidőt igényel, de Bea Johnson állítja, hogy egyik sem igaz, csak jó szervezés kérdése az egész.

zero 002.JPG

Kizárólag olcsó mosószódát, ecetet, mikroszálas törlőkendőt használnak a takarításra, nem használnak vegyszereket sem a fürdőszobában, sem a konyhában. Még a szépségápolásra szánt termékeket is kis üvegekben tárolják, nem pedig műanyag flakonokban és természetesen szappanokat használnak. Olyan apróságokra is figyelnek, mint a kozmetikai vatta, ami szintén nem eldobható, hanem kimosható és újrahasznosítható. A fogkeféjük sem műanyag, hanem lebomló anyagból készült.

zeroJohnson-Toiletries.jpg

Az már magától értetődik, hogy az ételmaradékot komposztálják.

Bea Johnson azt mondja, hogy a legnagyobb ellensége az a sok reklámanyag, amit nap mint nap kéretlenül is a postaládájukba raknak, hiába próbálta letiltani, hatóságokhoz fordulni, ez ellen egyelőre nem tud mit tenni.

A család nagyon elszántan törekszik arra, hogy példát mutasson és bebizonyítsa, hogy nem a felhalmozás vezet a boldog és kiegyensúlyozott élethez. Vannak követőik, vannak kritikusaik, de az tény, hogy egy átlag nyugati ember évente féltonna háztartási szemetet termel, míg ők pár maroknyit. Bár az USA-ban, főleg Kaliforniában  könnyű olyan áruházakat találni, ahol lehet nagy tételben egészséges, organikus élelmiszereket vásárolni, de a kísértés is nagyobb, hiszen ismerjük az átlag amerikai életstílust.

Mindenesetre a velük készült interjúkat és Bea tanácsait elolvasva pár dolog azért Magyarországon is kivitelezhetőnek tűnik.

zerojohnson-family-0111-l.jpg

47 komment

Címkék: újrahasznosítás környezetkímélő nulla hulladék hulladékmentes öko életmód

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldbazar.blog.hu/api/trackback/id/tr825028259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

E1d2o · http://zoldegeszseg.blog.hu/ 2013.01.20. 11:05:46

Sziasztok!
Jó ez a blog. :)

Ügyes a család, manapság szerintem nem egyszerű ilyesmire szánnod magad.
De belegondolva elég emberi, amit tesznek, nem a valóságtól elrugaszkodó.
Náluk nincs "de", meg: "mit fognak hozzá szólni mások".

Ruhát egyébként én is keveset vásárlok. Egyszerűen nincs türelmem addig járkálni, amíg kiszúrok magamnak valami jót. És ha sikerül is, tuti olyanokat szúrok ki, amiket egyszerűen nem lesz hova felvenni. :/
Viszont ismerősök sóznak ránk ruhákat, és sok közülük meg szokott tetszeni, és hordom. :)

is 2013.01.20. 22:08:35

"de az tény, hogy egy átlag nyugati ember évente féltonna háztartási szemetet termel"

Én viszem le a szemetet. 3 fős családom van, ebből egy kisgyerek, aknek a szaros pelenkái is belejönnek a súlyba. Fél tonna évente, az több, mint egy kilo naponta. Három főre az 4 kilo naponta. Én kétszer viszem le a szemetet hetente, akkor kb. 28 kilot kellene megmozgatnom, esetenként 14 kilot.

Ehelyett jó, ha 5 kilo a szemét, amit leviszek. Persze ha a kidobott színes TV-t és társait is beleszámoljuk, akkor OK, de azt meg a fenti család is csinálja, és nem az 1984-ben vett TV-jüket nézik egész életükben. Akkor viszont az ő hulladékuk is van fejenként 400 kilo a mások fél tonnájához képest.

ZöldBazár · www.zoldbazar.hu 2013.01.20. 22:18:57

Az adatot nem én találtam ki, több helyen is olvastam, köztük pl. itt:
www.zoldkoznapok.hu/nulla_hulladek.php

Babolcsai Néni 2013.01.21. 06:36:19

kíváncsi lennék további részletekre, pl:
miben viszi haza az olcsó mosószódát és az ecetet? (nem a szövetszatyorra gondolok... ezeket is áttöltik nekik hozott üvegbe?)
mivel takarít, mármint milyen "vegyszerrel", azt miben viszi haza?
ezek mellett a "kötözködések" mellett azt gondolom, tényleg lehet környezettudatosan élni, de "több hónap alatt csak egy marék szemét" azt marketing túlzásnak tartom.

zozo82 2013.01.21. 09:15:49

Engem inkabb az erdekel hogy milyen %-ban csak "mitigaljak" a szemetet. Pl ha valamit a boltban attoltenek, azzal nem kerulik el a szemettermelest hanem csak otthaggyak a szemetet a boltban.

záporeső 2013.01.21. 09:28:35

@zozo82:
Igen, én is úgy gondolom, hogy nem annyi szemetet termelnek, csak annyit visznek haza.
Pl nem hiszem, hogy az ecetet, ami egyébként tényleg jó takarításra, ott kimérősen árulnák...
Nálunk a piacról beszerzett dolgoknál lehetne a csomagoláson spórolni: tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök, húsok . Esetleg még ha kézműves szappant használnánk, azt be lehetne szerezni csomagolás nélkül. De a többi olyan, hogy be van csomagolva, szóval max. ott lehetne hagyni a csomagolását a boltban, de attól még szaporodna a szemét.

Ja, egyébként ha már meg lett említve a blog, egy linket is be lehetett volna rakni rá.

l_andras 2013.01.21. 11:59:08

@záporeső: Olvastam a blogot, olyan helyeken vásárolnak, ahol kimérve árulják termékeket, vagy épp hordóból töltik a palackjukba a bort. Egyedül a vaj az, amit csomagolva vesznek, de annak csomagolóanyagát gyűjti a blogger egy művészeti projektjéhez.

Kion · http://garmada.net 2013.01.21. 12:12:54

A háztartásokban keletkező hulladék nagy része (80-90%) könnyen újrahasznosítható, a cikkben leírt család is "termel" ilyen hulladékot, bár keveset...
A kulcsmondat ez: "... a háztartási javaik 80%-ra nincs is valójában szükségük" !

záporeső 2013.01.21. 13:10:06

@l_andras:
Olyan bolt jó lenne nálunk is ahol jó minőségű lisztet, cukrot, kakaót, fűszereket, száraztésztát stb. lehetne kimérve venni. Tuti oda járnék :) Csak szerintem nálunk egy ilyet eleve nem is engedélyeznének...

Maeldron 2013.01.21. 13:56:04

@záporeső: mivel a jó magyar vásárló rendszeresen beleköpne a hordókba.

l_andras 2013.01.21. 15:22:39

@záporeső:
Az engedélyeztetéssel még nem lenne gond, inkább az engedélyek darabszámával és megszerzésével eltöltött idő és pénz. Onnantól kezdve csak fel kellene térképezni azokat a készítőket, gyártókat (akár kistermelőket) akiktől rendszeresen lehet venni ömlesztett, jó minőségű árút. Úgy érzem adott esetben ezek hiánya (bár lehet botorság ez a kijelentés, nem néztem utánna) illetve a magas járulékok tehetnek keresztbe >> drága lenne a nagy többségnek.

kino 2013.01.21. 21:26:08

jó cikk, csak ami nem tetszik benne:

attól, hogy valami műanyag, az még egyáltalán nem rossz. a cikk írójának viszont ez a prekoncepciója.

ugyanígy: attól, hogy valami "organikus" még nem lesz automatikusan sem jó, sem egészséges.

meg hogy az olcsó mosószóda miért és kinek lenne jobb, mint egy normális mosópor.

de az ötlet jó és én támogatom. jó látni, hogy vannak máshogy gondolkodó emberek.

Solarina 2013.01.21. 21:27:04

Én már ott leakadtam, hogy "lakhelyüket úgy választották"... azt hiszem, jó lenne ennek a null-hulladék történetnek kidolgozni a panel sokadik emelet másfél szoba verzióját, ahol nincs komposztálás meg efféle. Ja, meg ott a vidék, a mai magyar valóság: vagy EGY bolt, és ami abban van, az van. Amúgy tetszik a gondolat, csak a kaliforniai példákat nem könnyű itthonra implementálni.

- eniko - 2013.01.21. 22:58:29

sziasztok, hl tudom elérni a blog szerzőjét? egy rádióinterjú miatt keresem.
köszi
eniko.kulcsarvajda@gmail.com

fafej 2013.01.22. 00:07:32

Ennyire ökoszemléletű nem vagyok,de nálunk kb 1 hónap alatt telik meg a 110 l-es kuka (3 tagú család),havonta 2x vásárolok be,fehérnemű kivételével turiból öltözünk,mert nemcsak olcsóbb,de jobb minőségű is,mint a -pénztárcámnak megfelelő-kínai...
Kino,a mosószóda sokkal nagyobb hatásfokkal mossa tisztára a ruhákat,mint a drága mosópor,ami szintén mosószóda-alapú...

Haibane 2013.01.22. 08:26:39

@is: rosszul látod, ők nem dobják ki a plazmatévét mikor újat vesznek, hanem "elajándékozzák". Így már nincs is szemét, ugye :D

Amúgy érdekes a cikk

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2013.01.22. 22:17:15

Mi huszárvágással oldjuk meg a problémát: minden szemétfajta, ami éghető – legyen az papír, pillepalack vagy épp eldobott vécéülőke – megy a fáskazánba fűteni és/vagy melegvizet előállítani. Lehet vitatni, hogy ezen hulladékok elégétésével mennyivel növeljük a szén-dioxid kvótát, de amíg nyáron majdnem kizárólag a szemétből állítjuk elő a háztartási melegvizet, és nem fogyasztunk villanyt/gázt/tűzifát, mint mások, nem hiszem, hogy mi lennénk az ökológiai főgonoszok.

(Papírt égetés helyett lerakatba vinni például orbitális marhaság lenne, mert a legközelebbi papírgyár 60 km-re van, és ha a teherautó elpöfögött motorináját valamint az egyéb járulékos energiafelhasználást tekintjük, amivel a papír újrafelhasználható állapotba kerül, máris többe került a leves, mint a hús.)

Háténvagyoka... 2013.01.23. 08:11:49

"minden szemétfajta, ami éghető – legyen az papír, pillepalack vagy épp eldobott vécéülőke – megy a fáskazánba fűteni és/vagy melegvizet előállítani. Lehet vitatni, hogy ezen hulladékok elégetésével mennyivel növeljük a szén-dioxid kvótát..."

Ember! Tudod, hogy nem csak a széd-dioxid kvótát növeled, hanem a műanyagok égetésével mérgeket engedsz a levegőbe, aztán szívod te, a családod, meg a többi szomszéd is???!!! Remélem, a használt autógumit nem a kazánban égeted el...
Hihetetlen, milyen emberek vannak!!!

Amúgy az életmódot tényleg túlzónak érzem. Bár annak ismeretében, hogy Amerikában van a legnagyobb szeméttelep, amit (állítólag) még a Holdról is látni, szóval szurkolok, hogy csatlakozzanak ott sokan az öko-életmódhoz. Mi meg próbáljuk megtenni itt, amit lehet.

Nálunk nem lehet kimérve kapni szinte semmit. Pedig gyerekkoromban még a tejet is úgy vittük haza (Pesten!) tejeskannában...

Mi öten vagyunk, és hetente max. 60-70 liter szemetet teszünk ki. Szelektíven gyűjtünk, az iskolába hordjuk a papírt, a Tetra-Pak-os dobozokat is ott szedik össze, használt sütőolajat a MOL-hoz viszem, üvegeket is a szelektív szigetre. Nyáron komposztálunk.

A mosószódát még nem próbáltam, de szándékomban áll. Leginkább turizóból öltözködünk, neves ünnepekkor (szülinap, névnap, karácsony) kapnak a gyerekek új ruhát, azt is főleg anyósomtól (mert ő szereti, ha "hasznos" dolgokat kapnak). Cipőt újat veszünk, kivéve én, én szoktam vadiúj darabokat is kifogni a turizóban.

Az egyéb dolgok meg: a garázsvásárok olvastán jutott eszembe, hogy tavasszal én is megszabadulnék egy csomó lomtól...

mnemonist 2013.01.23. 14:14:49

Mintha egy kicsit mindenki túl komolyan venné ezt a fél tonna/fő szemetet...
Miközben tudjuk hogy ez csak átlag! És ugyan úgy bele kell venni a munkahelyen keletkezett szemetet(a már nem használt papírok, csomagolóanyagok mind mennek a szemétbe stb) mint azt hogy pl a McDonaldsban eszek és az ott használt, szemétbe kerülő anyagok is összeadódnak!
Ha egy 1000 lakosú városra azt mondják hogy 500 tonna szemetet termel akkor inkább vicces, semmint jogos ha ezt az egyik lakó azzal vonja kétségbe hogy pedig az ő 3 fős családja után nem visz ki 1.5 tonna szemetet a szemetesbe.

Most komolyan, gondolkodjunk már hogy miből adódnak a számok!!!

mnemonist 2013.01.23. 14:19:32

@Háténvagyoka...: Teljesen egyetértek.
Bár pl tejet nálunk árulnak kisteherből is mivel jönnek fel vidékről az ottani tejjel és maguk palackozta dobozokban adják el. Tőlük pl lehet akár magad használta üvegben is elvinni. Hétvégente piacok környékén szoktam látni ilyen kocsikat(hivatalos felirattal az oldalukon szóval nem feketén árulnak).

És a 0 mennyiségű szemét bár valóban túlzás mert azért biztos van ami keletkezik miattuk(nem általuk) de dícséretes és követendő a példájuk!

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2013.01.23. 16:36:23

@Háténvagyoka... :
nem vagyok vegyész, de azért a látványos mellétrafálások mégis csak irritálják egy kicsit a szemem.

Igen, az interneten valóban horrorisztikus dolgokat mesélnek a polietilén égetéséről:

„ezeknek égetésekor az egészségre rendkívül veszélyes anyagok keletkeznek. Ilyen a benzol, a ciklopentanon, mely irritálja szemet, a bőrt, a légzőrendszert. A toluol csökkenti a tanulási képességet, és pszichológiai zavart, valamint impotenciát okozhat. Mint minden műanyag elégetésekor, itt is keletkezik szénmonoxid, mely kiemelten veszélyes, hatását a vérre, keringési rendszerre és a központi idegrendszerre fejti ki.”

Csakhgy a felsorolt anyagok mindegyike (a szénmonoxidra külön kitérünk) gáz halmazállapotú és ÉGHETŐ szénhodrogén. Magyarán, faelgázosító kazánokban ezekből nem sok marad széndioxidon és vízen kívül. És persze szénmonoxidod, de az minden égéskor keletkezik, pont korszerű, elgézosító kazánokban a legkevésbé. Nem keverendő azzal a sajnálatos gyakorlattal, amikor szabadban égetünk műanyagot, nem kazánban!

Javaslom a környesetvédelmi közhelyek kinyilatkoztatása előtt kicsit utánajárni a dolgoknak.

vasszűz 2013.01.23. 18:44:00

Nálunk az önkormányzat rendeletben szabályozza, mit lehet elégetni, és mit nem. Műanyagot pl. tilos.

A kedves Malbec 2013.01.24. 11:06:03

Vajon mennyi vizet (időt) fogyasztanak el az üvegek, vászonzacskók, kozmetikai vatta tisztításával? Hús, sajt vaj után alaposan el kell mosni az üvegeket. Vajon hogy néz ki a hölgy keze a sok mosószódás mosás után? Vagy mindent mosogatógéppel és mosógéppel mos? Mennyi víz kell ehhez megint?

bombaendre 2013.01.24. 12:13:26

én csak a kondomjaimmal több szemetet termelek:)

A kedves Malbec 2013.01.24. 13:08:41

@bombaendre: de a benne levő fehérjét ugye hasznosítod, mielőtt a kukába dobod? :-D

Háténvagyoka... 2013.01.24. 17:17:21

@kesztió: Oké. Elfogadom. Bár az egyik ezt mondja, a másik meg azt. Én sem vagyok vegyész, viszont láttam már "háztartási vegyes szemét" füstjét is az utcánkban... Meg szagoltam is. Nem volt "egészséges szaga" - ha érted, mire gondolok. Bár könnyen lehet, hogy nem faelgázosító kazánból, hanem sparheltből, vagy sima cserépkályhából jött. Amúgy a faelgázosító kazánnak nem műanyagelgázosító kazán a becsületes neve. Szerintem.

P.S. : Te odaköltöznél minden fenntartás nélkül annak a szomszédjába, aki mindazt elégeti, amit itt felsorolt? :D

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2013.01.24. 17:32:38

@Háténvagyoka...: Ez elég fura kérdés, lévén, hogy én égetem, tehát kapok belőle... :D Amúgy pont egy vegyész haverom mondta, hogy elképesztően nagy hiszti ez a műanyagégetés. A műanyagnak ez a felhasználása a legkörnyezetbarátabb, minden más jobban károsítja a környezetet (szállítás, válogatás, tisztítás, újrafelhasználás).

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2013.01.24. 22:14:34

@Háténvagyoka...: Amúgy igen, utánanéztem.

Szabadban égetni a műanyagokat valóban eléggé problémás. De egy jól működő faelgázosító kazánban ezek a káros gázok épp olyan szédioxiddá és vízgőzzé alakulnak át, mintha fát égetnénk. Tehát inkább égessük el, mintsem tetemes energiát pazaroljunk az elszállításukra, megtisztításukra, előkészítésükre, ipari újrafelhasználásukra stb.

Az egyetlen említésre méltó különbség a PVC. Ez nemcsak hogy valóban mérgező égés után is, de a kazánt is károsítja (sósav). Háztartási célokra viszont a PVC-t már amúgy is régóta tilos használni.

sargamegane 2013.01.25. 09:59:18

egy a lényege minden környezetkimélésnek...Túl sokan vagyunk a földön ahoz hogy radikális változásokat tudjunk véghez vinni... nem mehet mindenki zöldbe lakni!! nem vásárolhat mindenki kimérős cuccot...stb stb.. ezeknek mindnek vonzataik vannak...aki meg megteheti hogy változtasson az édeskevés % a változtatáshoz...

(deleted) (törölt) 2013.01.25. 13:05:02

@is: Az ilyen "fejlett országokban egy főre jutó szemét" kategória talán olyan hulladékokat is tartalmaz, amit nem a háztartás "termel", hanem a termékek létrehozása és szállítása, polcokon megjelenése közben keletkezik. Gondolom, tudni nem tudom, hiszen ez itt most csak meg lett említve.

De én sem gondolom, hogy mindent be tudnak szerezni kimérve, ugyanakkor tényleg nagyjából fele vagy negyede lesz a háztartási szemét, ha a piacon vásárolunk, mint ha csomagolt élelmiszert. Ezt én magam is tapasztalom. Még a zacskókat is viszem magammal, ha lenne hol komposztálni, szinte alig lenne szemetem.

macikuckó 2013.01.25. 20:43:13

Sziasztok, érdekes és elgondolkodtató a cikk!! és a kommentek nem kevésbé, sokat tanultam belőle! Ami vicces volt, és a látásmódot is tükrözi, az az a mondat pl: "beszereztek komposztálható bevásárló táskákat". MIért? Egyszerű akármilyen anyagú nem volt jó nekik???? Aztat se kell eldobni...:-)
És valóban, amit mi tenni tudunk, az annyi, hogy a piacon vásárolunk, nem a bolti tálcás "élelemnek látszó" készítményeket vesszük meg, sokáig hordunk ruhákat, mosószódát teszünk a mosógépbe (semmi baja sem lesz, én ezt teszem) amit lehet szódabikarbónával, citromsavval, bóraxszal tisztítunk (gyakorlatilag bármit lehet ezekkel, a mosogatógépbe jó a szódabikarbóna-citomsav összetétel, bár meg kell találni a helyes arányt, nem olyan durván erős, mint a tabletta a drogériából, viszont a citromsav szép csillogóvá teszi a tányérokat) ha tehetjük főzzünk otthon, ne gyorsétteremben fogyasszunk stb.....(ja és kevesebbet dolgozzunk legyen időnk egymásra. Zárójel itt bezárva:-)

Zolaci 2013.01.26. 12:45:44

@A kedves Malbec: Fején találtad a szöget! Azt a temérdek edényt valahogyan el kell mosni, kitisztítani, hogy újra hasznosítani lehessen! Ekkor is használsz tisztítószert, tiszta vizet és terheled a csatornát, illetve a víztisztító telepet.

tubi_ca 2013.01.27. 02:39:56

Olyan furcsa az eberek hozzá állása... Ha nem tudok mindent megtenni, akkor már nem teszek semmit sem? Valószínűleg nem tudnánk mindent megtenni, amit ők, ez tény. Aki lakásban lakik, nem tud komposztálni, nálunk nem kapni tésztát kimérve, csak előre csomagolva, stb. Viszont van pár dolog, ami jó és kivitelezhető ötlet. Miért nem lehet azokra koncentrálni?

zaza42 2013.01.27. 16:22:57

Szerintem egy átlagos magyar család minden erőlködés és tervezés nélkül alapjáraton kevesebb hulladékot termel, mint ezek a bazi nagy házban lakó amcsik, inkluzív autó, sok bicikli, sok fertőtlenítőszer, és megannyi elektromos eldobható kütyü, amiről a cikk nem szól.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.01.29. 06:32:13

Állami akarat kérdése. Csak a Kossuth tér rendez, vagy egy népszavazás árán sok apró megoldást lehetne szponzorálni - szkaresz.blog.hu/2012/12/07/tejutat_a_mososzernek_is
A bolti vízivás pedig a magyar ivóvíz szabvány tükrében hisztis luxus.

v2peti 2013.01.31. 22:56:32

Bolti vízivás: Vicces, hogy a szódapatron ca. 30 forint/liter így egy 2 literes TESCO vagy SPAR ásványvíz, pont ugyanannyi, mint 2 liter szóda, azaz nem éri meg szódát csinálni! :(

Vaj: Mivel sok helyen árulnak házi tejet, így a vajat elvileg elő lehetne belőle állítani házilag, akárcsak a tejfölt, csak a hőkezelés kérdését hogy lehetne megoldani ehhez odahaza, mert a házi tej, az nem hőkezelt.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.02.12. 09:19:28

Eléggé felszínes dolgokat említ csak a cikk. Mi lesz pl. az ételmaradékokkal?
Én ismerek igazán környezettudatos szinte 0 mennyiségű szemetet termelő embereket - a falusi kisnyugdíjasok.:) Minimális víz- és villanyhasználat, tejeszacskó felvagdosva kiskerti kötözőnek, nem 28 fokra fűtik a hatalmas kérót, azért ez a "mennyi szemetet termelek" dolog kicsit több összetevőből áll, nem? Vagy csak az számít, ami látványosan a kukában landol?

MosolyMuvek · http://www.mosolymuvek.hu/ 2013.02.20. 16:07:03

Abban okosítsatok ki légy szíves, hogy ha mosószóda + ecet, citromsav stb-vel mosok, mosogatok, akkor az a környezetnek jobb, mintha mosószerrel tenném? Ez a sok savas cucc kevésbé tesz rosszat mint a mosóporok? Illetve, nem kell belőle többet használni?
Másik kérdés, hogy használhatóak ezek ténylegesen, tehát a fehér ruha fehér marad, foltos ruha kitisztul, odaégett ételmaradék feljön? köszi

MosolyMuvek · http://www.mosolymuvek.hu/ 2013.02.20. 16:08:00

@nomad: ezt kifejtenéd kérlek? épp lamentálok hogy leszokjak-e az ásványvízről.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.02.20. 16:36:27

@MosolyMuvek: Tudás alapú választ nem tudok adni a témában, hogy miért ne. A vízzel megvásárolt palack csak szemét lesz. A gyakorlatban nálunk a víz iható, nem klórral fertőtlenítik. Többnyire teát főzünk. Ma már akkora a választék a nem filteres gyümölcsteákban is, hogy kedved szerint választhatsz belőle. Sok közölük édesítés nélkül is iható. Ha mégse akkor mézet használok.
Üdv

MosolyMuvek · http://www.mosolymuvek.hu/ 2013.02.20. 17:22:04

@nomad: köszi :) csak vannak ezek a riogatások a nehézfémekkel meg a vízbe pisilt hormonokkal, és megállapítani hogy városi legendák-e vagy sem, hát nem vállalkoznék rá egyedül. :)

ZöldBazár · www.zoldbazar.hu 2013.02.20. 18:30:16

Mosolymuvek:
a mosóporok szintetikus vegyi anyagokkal, enzimekkel vannak telepakolva, ettől olyan "intelligensek" ezek az anyagok. Amellett hogy nem bomlanak le még drágák is. A mosás és öblítés az egyik legártalmasabb tevékenységünk, hiszen mindannyian gyakran mosunk, így gyakran engedünk vegyi anyagokat a lefolyóba. Hatékonyságáról meg ugyanannyit tudok mondani, mint az általános mosóporoknál, makacs foltoknál kell segítség. Csak épp nem vanish meg mittudomén, hanem oxigénes fehérítő. Ki kell próbálni.
Ásványvízzel kapcsolatosan én egyet értek nomad-dal, ha palackos vizet iszol, leginkább a palackért fizetsz, amit utána kidobsz, megéri?

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.02.21. 05:02:41

@MosolyMuvek: Az ásványvíz eredetileg kőzethasadékokban nyomás alatt pihenő víz, van ideje mindenféle ásványt kioldani. Aminek egy része biztosan jó, az a gyógyvíz, a többiről néma csend.
Akár a lengyel, akár a nagyszüleim példája az volt, hogy sosem ittak forralatlan vizet, minket is megszóltak, hogy betegek lehetünk tőle. Száz éve még természetes volt, hogy az 1-6 méter mélyen lévő első réteg vizet használták. A hormonok és egyéb dolgok mivé változnak egy forralás során, arról írhatna valaki.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.02.21. 05:20:12

@Háténvagyoka...: Japánban ez nem gond, olyan kis szemétégetők vannak, hogy az irodaház ebből állítja elő a meleg vizet. Egy szabálya van, amihez jól jön a japán precizitás, nem teszik bele amit nem kell.
A bolti csomagolás egy része vékony papír, hártyafólia, azon kár rugózni. Ami nyom és tök felesleges az kellene kiváltani szkaresz.blog.hu/2012/12/07/tejutat_a_mososzernek_is A mosószeres flakon olyan stabil anyag, hogy a 4 literest használom locsoló kannának, és évekig bírja. A műanyag szatyrok helyett vettem egy nagy t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRmoxrT8t88j9XA3KpV4lxHLl9Bw_FYnopqwutjB-ZNRm-iNhXE behajtogatva még egy női táskában is elfér. Jobb, mint a vászon, mert hóban esőben is le tudod tenni, ha elfáradsz.

Lengyel László 2013.03.06. 15:31:57

@Solarina: Nekem évek óta működik a komposztálás az erkélyen, műanyag földeszsákban, kb. 50% földdel keverve. Sok minden megvalósítható panelban is, én pl. fűszerekből önellátó vagyok (pedig elég sokat használok: bazsalikom, kakukkfű, menta, citromfű, babér, petrezselyem, zsálya, oregano, stb.), a nyári szezonban paradicsomból, erőspaprikából is.

Judit Kis 2015.01.15. 14:29:06

Ismét népszerű lett a cikk... Nagyon sokat lehet tanulni ettől a családtól. Viszont sokminden sajnos egy vidéki városban élő számára nem megoldható. Budapesten kívül nem tudok olyan városról, ahol lehetne dobozokkal, üvegekkel menni vásárlást intézni, és csomagolás nélkül venni a termékeket.... de hátha lesz! :)
süti beállítások módosítása