Észtország fővárosában, Tallinnban 2013-ban bevezették a helyiek számára ingyenes közlekedést, amely érvényes buszra, trolibuszra, villamosra. Idén július 1-től a díjmentességet kiterjesztik az országos buszjáratokra is.
A díjmentesség nem érvényes a vonathálózatokra, de ezzel együtt is a legnagyobb engedmény, amit valaha kormány biztosított tömegközlekedés terén. Egy 2 Eurós regisztrációs díj ellenében kapják meg a helyiek a zöldkártyát, mellyel utazhatnak.
Az elmúlt 5 év bebizonyította a helyi kormánynak, hogy jó döntést hoztak, a 2018-as országos bevezetést pedig az egész világ figyelni fogja, így Észtország nemzetközi figyelmet kap, példáját pedig biztosan sokan követni fogják.
A döntés hátterét az adja, hogy ily módon
- szeretnék segíteni a szegényebb réteget a mobilitásban, pl munkakeresésben, munkavállalásban
- szeretnék csökkenteni a napi autóhasználatot, autómentes, tiszta levegőjű várost akarnak
- gazdasági fellendülést is várnak tőle, mert a módosabb réteg így a benzin/tömegközlekedés pénzt kávézókba, éttermekbe fogja elkölteni, a kisvállalkozásokat erősítve
- a helyi "BKV" nyereséges lett az elmúlt években, mert bár az utazás díjmentes, de nincs jegyelőállítás, jegyautomata, jegyautomataszervíz, jegyárusító és ellenőr költség:)
A nyár még alig kezdődött el, de a budapesti buszokon tapasztalható levegőtlenség és forróság nem fogja meghozni egy autósnak sem a kedvét, hogy kiszálljon a légkondis autójából és ájuldozzon a tömeggel a buszokon. Tehát Magyarországon marad a drága és sokszor elviselhetetlen tömegközlekedés, dugóban ülő autósokkal fűszerezve.